اراضی عباس آباد منطقه فرهنگی گردشگری

اراضی عباس آباد منطقه فرهنگی گردشگری

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد اعلام کرد

منطقه فرهنگی گردشگری اراضی عباس آباد مکانی پیاده محور برای شهروندان

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد اعلام کرد: این روزها اراضی عباس آباد به عنوان یک منطقه فرهنگی گردشگری در دل شهر تهران برای شهروندان شناخته شده است و روزانه عده کثیری از قسمت های مختلف آن بازدید می کنند. این پهنه وسیع به عنوان یک مکان پیاده مدار برای استفاده کنندگان آن محسوب می شود و دارای مسیرهای مختلف و زیبایی برای تردد پیاده ها و دوچرخه سواران همین طور عبور کالسکه می باشد.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت نوسازی عباس آباد، فرامز عظیمی در این رابطه اظهار کرد: مسير دوچرخه و پیاده با طولي در حدود 3.5 كيلومتر در راستاي مجموعه تفرجی حوزه غرب اراضی به صورت شمالی جنوبی، از بوستان آب و آتش تا انتهای بوستان نوروز پيش بيني شده است. این مسير امكان حركت پيوسته دوچرخه و پیاده در دل طبيعت و بهره برداري از امكانات ويژه محيطي پیش بینی شده را فراهم مي نمايد. در عين حال عبور از ميان بوستان هاي متفاوت با عملكرد و تجهيزات منحصر بفرد، ديد و منظرهاي موجود تنوع و جذابيت ويژه مسير را نتيجه داده است. طراحي و پيش بيني مبلمان مناسب و فضاهاي مكث و تفريح در طول محور در كنارخدمات گردشگري موجود در آنها ، مسيري مفرح براي حركت پياده ايجاد نموده و به سرزندگي و حس مطلوب مکانی منجر گشته است. كفسازي مسیر، مناسب با انواع تردد پیاده ، دوچرخه و کالسکه به شکلی زیبا و خاص طراحی شده است. و تمهیداتی برای حرکت اسب و کالسکه فراهم گشته تا تجربه درک محدوده تفرجی، در حرکت با سرعتی متفاوت نیز میسر گردد.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد افزود: همین طور مسیر دیگری در راستای محور شرقی- غربی اراضی با عبور از پل طبیعت و ادامه مسیر در دل جنگل سرسبز طالقانی به سمت حوزه شرقی مجموعه امتداد میابد.

به گفته عظیمی، پل ها بخش اتصال دهنده این مسیرها هستند که در این مجموعه شاهد حضور چند پل متفاوت و زیبا با سازه های فولادی، کابلی و چادری همچون پل طبیعت و پل های ابریشم می باشیم که نقاط آن در طرح جامع اراضی عباس آباد پیش بینی شده بود . در واقع شکل تپه ماهوری این اراضی باعث شده تا در نقاطی پل های ارتباطی احداث گردند. این پل ها به تردد و عبور و مرور عابران پیاده ، دوچرخه و کالسکه جهت سهولت دسترسی شهروندان به این منطقه و کاربری های فرهنگی و تفریحی اختصاص دارد و با برخورداری از طراحی و شاخصه های فنی و مهندسی خاص در کنار معماری منحصر به فرد ، فضاهای چشم نوازی را در قلب شهر تهران ایجاد نموده است

وی همچنین گفت:در طراحی این پل ها سعی بر آن بوده تا صرفا فضایی برای عبور و اتصال دهنده قسمت های مختلف نباشد بلکه به واسطه طراحی زیبا و عملکردی آنها فضایی شهری برای حضور و مکث و همین طور ثبت خاطرات باشد.

عظیمی تصریح کرد: پل ابریشم 1 ، اولین پل از مسیر شمالی جنوبی منطقه گردشگری است که از نوع سازه های کابلی برشمرده می شود. این پل زیبا بر روی بزرگراه همت به عنوان فضایی جهت دسترسی میان دو بوستان بنادر و سفرهای آسمانی به طول 158 متر احداث گردیده است

پل ابریشم 2 ، به طول 48 متر دومین پل در این قسمت است که با سازه های چادری عظیم و چشم نواز خود اتصال دهنده بوستان منظومه شمسی به بوستان نوروز می باشد. این پل که با هدف کاربری محافظت عوامل جوی بر روی بازار گل احداث گردیده است باعث شده تا عابران پیاده به راحتی از روی آن عبور نکرده و برای تماشای بخش پایینی پل که مملو از گل ها و گیاهان قابل فروش در بازار گل است و منظره زیبایی را پدید آورده را به نظاره بنشینند.

پل ابریشم سه به طول حدود 70 متر به عنوان سومین پل از مجموعه پل های ابریشم، یک دسترسی شمالی-جنوبی به موازات پل ابریشم دو، بوستان سفرهای آسمانی را از حاشیه اراضی به بوستان نوروز متصل می نماید. موقعیت این پل بر فراز بازار گل علاوه بر نقش دسترسی، دیدی مناسب به مجموعه را نیز فراهم آورده. به موجب این دید، در زمان برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها نظیر شهر گل محل استقرار گروه مختلف بازدید کنندگان بر روی آن می باشد

وی با بیان این که دلیل نام گذاری پل های ابریشم به ریشه تاریخی این نام باز می گردد، خاطرنشان کرد: پل های ابریشم در طرح بخش گردشگری مجموعه عباس آباد با مفهوم سفرنامه طراحی شده اند و مسیر انتهایی آنها بوستان نوروز (اکو) محل گردهمایی کشورهای عضو اکوست که هر کدام از این کشورها زمانی مهمترین بخش های مسیر تاریخی، اقتصادی تجاری و فرهنگی جاده ابریشم بوده اند. دلیل دیگر آن وجود پلی تاریخی بدین نام است که در شهر نیشابور و بر سر جاده ابریشم قرار گرفته بود.

عظیمی افزود: از دیگر پل های این مجموعه می توان به پل زیبای طبیعت اشاره نمود. این پل با طول تقریبی 270 متر و ارتفاعی در حدود 33 متر حد فاصل بوستان بنادر و طالقانی، در سه سطح برای عبور پیاده دوچرخه و کالسکه همینطور فضاهای سرپوشیده و مکث بر روی اتوبان مدرس احداث گردیده است و بخش شرقی غربی اراضی را بهم پیوند میدهد. با توجه به قرار گیری این پل در میان فضای طبیعی در ابتدا و انتهای آن از هندسه ارگانیک و سازه درختی الهام گرفته شده و همچنین سعی بر آن گردیده تا این فضای طبیعی بر روی سطح پل نیز از طریق باغچه های تعبیه شده ادامه یابد. در راستای حس حضور و نه تنها عبور از مکان با استفاده از پیچشی که در پلان منظور گردیده فضا از حالت خطی در آمده و فضایی ایستا و در عین حال پویا را بین دو بوستان ایجاد کرده است. احداث رستوران ها و کافه ها در نقاط عطف پل و ارائه خدمات در این اماکن از دیگر امکاناتی است که زمینه را برای این حضور بازدیدکنندگان فراهم می آورد.







 

print