میدان مشاهیر به زودی صاحب 60 مجسمه می‌شود

میدان مشاهیر به زودی صاحب 60 مجسمه می‌شود

آیین گشایش نهمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران

میدان مشاهیر به زودی صاحب 60 مجسمه می‌شود

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد از نصب 60 مجسمه از مفاخر ایران اسلامی در میدان مشاهیر اراضی عباس آباد تا پایان سال جاری خبر داد. سید محمدحسین حجازی گفت: «اراضی عباس‌آباد اخیرا به سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) پیوسته و مقرر شده به عنوان یک منطقه جهانی اتفاقات بزرگی در آن رقم بخورد.»

وی افزود: یکی از کارکردهای مجسمه‌های شهری تلقی آنها به عنوان پشتوانه‌های غنی فرهنگی است که در همین مسیر ارتقای بصری برای خود ایجاد کرده‌اند. این سمپوزیوم‌ها در زیباسازی توانسته ارتباط هویتی برای تهران برقرار کند.»

حجازی ادامه داد:‌ «برگزاری این سمپوزیوم‌ها باعث شده مردم به تدریج با مجسمه‌ها ارتباط برقرار کنند. بخشی از خاطرات جمعی شهروندان در شهر مربوط به همین مجسمه‌ها است و همین چشم اندازهای شهری در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به هویت سازی و تشکیل خاطرات جمعی شهروندان کمک کند.»

مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: «لازم است مجسمه‌ها به گونه‌ای خلق شوند که مردم بتوانند با هویت شهری ارتباط برقرار کنند و طبیعتا این چشم‌انداز می‌توند در آینده ترکیبی از یک هویت ملی و فرهنگی را ایجاد کند.»

وی افزود: «در همین راستا در منطقه عباس‌آباد و در میدان مشاهیر مقرر شده ۶۰ مجسمه با همکاری سازمان زیباسازی نصب شود که تاکنون نصب ۱۰ مجسمه انجام شده و مابقی تا اواخر امسال و با همت سازمان زیباسازی نصب خواهد شد تا ۶۰ اثر ماندگار ایران معاصر برای مردم فهیم و فرهنگ دوست به منصه ظهور گذاشته شود و تداعی فرهنگ غنی ایرانی در این محدوده باشد.»

تلاش برای ایجاد پارک‌های مجسمه

به گزارش روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد «10 هنرمند حرفه‌ای خارجی، 5 هنرمند حرفه‌ای ایرانی و 10 هنرمند ایرانی دانشجویی شرکت‌کنندگانی هستند که در نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران حضور دارند.» معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان این خبر افزود: «این برنامه از آن دسته برنامه‌های دائم رویدادهای هنری شهر تهران است که سازمان زیباسازی متولی برگزاری آن بوده و در حال حاضر شاهد نهمین دوره بین‌المللی آن هستیم.»

مجتبی موسوی با اشاره به اینکه سیاست سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران این است که هنر مجسمه سازی با سنگ را در کشور زنده نگه دارد و گفت: «در حال حاضر ایران بیش از 700 نوع سنگ در معادن مختلف دارد و مجمسه‌سازی با سنگ با وجود داشتن این همه سنگ‌های ارزشمند در کشور نباید فراموش شود.»

او در ادامه به این نکته نیز تاکید کرد 406 نفر در این سمپوزیوم شرکت کردند که 180 نفر ثبت نامی از کشورهای خارجی بودند و از میان آنها میزبان 10 هنرمند برتر از کشورهای گوناگون مانند فرانسه، اسلونی، تایوان، بلغارستان، چین، آرژانتین، بلاروس، بولیوی، پرو و هند هستیم: «علاوه بر میزبانی از هنرمندان بزرگ کشورهای خارجی میزبان 5 هنرمند مجمسه‌ساز ایرانی به همراه 10 هنرمند دانشجو در این عرصه هستیم که در طول این برنامه به عنوان دستیار حضور خواهند داشت.»

به گفته معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در نهایت آنچه ساخته می‌شود در فضاهای عمومی شهر تهران نصب خواهد شد؛ همانطور که در 6 دوره قبلی نیز این اتفاق افتاد تا به پارک‌های مجسمه‌ای دست پیدا کنیم که دارای ارزش بالایی است. در این دوره نیز قرار است این مجسمه‌ها در اراضی عباس‌آباد جانمایی و نصب شود.

لزوم ساخت آثاری که با توده مردم ارتباط برقرار کند

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در ادامه این مراسم، کمک به گسترش آثار هنری در شهر تهران را وظیفه این سازمان دانسته و گفت: «لازم است علاوه بر حمایت از آثار هنری تلاش شود آثاری خلق شود که به ضرورت زندگی شهری، کیفیت شهری و ارتباط با شهروندان نیز توجه ویژه داشته باشد.» برزین ضرغامی با اشاره به نام برخی از خیابان‌های پایتخت که به نام مشاهیر بزرگ کشور هستند تاکید کرد لازم است در زمینه هویت‌سازی تندیس‌هایی برای این خیابان‌ها ساخته شود که برای معرفی آنها به جوان‌ها بتواند اثرگذاری لازم را داشته باشد

او با طرح این سوال که آیا تاکنون آنچه ساخته و در سطح شهر نصب شده است توانسته رضایت مردم شهر را برآورده کند افزود: «آنچه از سوی هنرمندان ساخته می‌شود باید پاسخگوی نیاز شهروندان باشد. با این نگاه می‌شود در خوانایی شهر اثرگذار باشد و به هویت مشترکی که به دنبال آن هستیم برسیم. بنابراین باید تلاش شود آثاری به وجود آید که تجربه‌ای برای خلق آثار در آینده باشد.»

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین به این نکته اشاره کرد استمرار وجود چنین آیین‌هایی بین‌الملی بیانگر اهتمام سازمان زیباسازی شهرداری تهران است که توانسته با این کار بخشی از نیازهای شهری را مرتفع کند: «از آنجایی که هر سال بخشی از این سمپوزیوم دانشجویان این رشته نیز حضور دارند باعث می‌شود تا در آینده آثار هنری فاخری را در شهر شاهد باشیم.»

 

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز در سخنرانی خود به این نکته تاکید داشت لازم است تلاشی جدی در زمینه مجسمه‌سازی صورت گیرد: «باوجود آنکه سال‌هاست در زمینه مجسمه‌سازی فعالیت صورت می‌گیرد؛ اما هنوز آثار شاخصی مانند میدان حر، میدان دربند، میدان مادر و... ساخته نشده تا بتواند به خوبی با مردم ارتباط برقرار کند.»

مجید رجبی‌معمار با اشاره به اینکه تهران به شدت به مجسمه‌های هنرمندانه و مفهومی نیاز دارد تا توده مردم با آن ارتباط برقرار کند افزود: «در این سمپوزیوم باید تلاش شود مجسمه‌هایی خلق شود که برای 10 میلیون تهرانی تاثیر مثبت داشته باشد. باید هر چه زودتر برای میادین و فضاهای بزرگ شهری فکری شود تا مجسمه‌هایی به وجود آید تا مانند مجسمه‌هایی که به آنها اشاره شد ارتباط برقرار کند و تا سال‌ها به یادگار باقی بماند.»

مرتضی نعمت‌الهی، هنرمند مجسمه‌ساز نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت و با ابراز امیدواری که این سمپوزیوم به صدمین دوره خود برسد گفت: «بزرگ‌ترین دست‌آورد در دنیای مدرنیته و انسان معاصر در یک فضای یکسان بدون آنکه تلاش شود یکسان‌سازی کنیم. هنرمندانی از سراسر دنیا با فرهنگ‌های مختلف را جمع کرده است تا در کنار هم دنیای خودشان را بدون رقابت در مدت 20 روز در معرض نمایش قرار دهند. او در نهایت تاکید کرد که چه خوب می‌شود با همدیگر دنیای بهتری بسازیم.

هویت‌سازی جمعی با کمک هنر مجسمه‌سازی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران هم بر لزوم بهره گیری از هنر برای تحقق بستر زیست اجتماعی در شهر تاکید کرده و افزود: «مجسمه‌سازی هنری است که قرار است پیوند خود با شهر و شهروندان و مدیریت شهری را برقرار کند. یکی از اهداف مدیریت شهری توجه به شهر پایدار و ایجاد بستری برای زیست اجتماعی تهران است که در این عرصه باید از هنر کمک بگیریم تا بسترسازی مناسب برای زیست اجتماعی فراهم شود.»

محمدجواد حق‌شناس در ادامه افزود: «مدیریت شهری، هنرمندان و نخبگان شهری باید دست در دست یکدیگر دهند و از هنر برای گسترش مفاهیم بهره بگیرند و هویت‌سازی جمعی را دنبال کنند و هنر مجسمه‌سازی در صدر این هنرها قرار می‌گیرد.»

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران از آنجایی که حداقل از 10 کشور دنیا در این دوره هنرمند وجود دارد و در کنار هنرمندان حرفه‌ای، هنرمندانی از حوزه دانشگاه قرار گرفته است درنتیجه رویکرد آموزشی و پرورشی در این سمت و سو مد نظر بوده و این موضوع قابل تقدیر است.

او با اظهار تاسف از اینکه شهر تهران آن گونه که انتظار می‌رود از این هنر بهره نگرفته و در حقیقت هنر مجسمه سازی کمتر در خدمت مدیریت شهری است گفت: «البته هنر مجسمه‌سازی و موسیقی این امکان برایش فراهم نشده که پس از انقلاب اسلامی و تغییر رویکرد در عرصه‌های سیاسی و قدرت در خدمت انسان و شهر قرار بگیرد.»

حق‌شناس در نهایت تاکید کرد: «امروز هنرمندان مجسمه ساز ایرانی پس از یک گسست میان خود و نیاکانشان در عرصه‌ مجسمه‌سازی به دنبال این پیوندها هستند و تلاش می‌کنند خط ممتد درست و دقیقی را احیا کنند که در تمام این سال‌ها باید موجب ارتقای این هنر می‌شده؛ اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاده و امروز باید به دنبال این پیوند باشیم و چنین برنامه‌هایی فرصتی است که باید قدر آن را دانسته تا توانمندتر به کار خود ادامه دهد.»

print